سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

لامپ

خرید لامپ مناسب

5 نکته مهم راجع به خرید لامپ !!

از زمانی که لامپ رشته ای سنتی از بازار حذف شد و لامپ های کم مصرف جای آن ها را گرفت، بازار لامپ ها دستخوش تغییرات عظیمی شدند. به این صورت خرید لامپ کمی پیچیده تر از گذشته شده است. در ادامه این مقاله 5 نکته کلیدی را میگوییم که برای خرید لامپ مناسب حتما باید به آن ها توجه کنید.

نوع لامپ را انتخاب کنید.

سه نوع اصلی لامپ وجود دارد که در این بخش خلاصه ای از توضیحات مربوط به هرکدام را بیان میکنیم.

لامپ هالوژن:

نور لامپ هالوژن از نظر رنگ و کیفیت شبیه به لامپ رشته ای است زیرا هر دو از رشته تنگستن استفاده می کنند و البته هردو گرمای زیادی ساطع میکنند. تفاوت کمی بین لامپ هالوژن و لامپ رشته ای در میزان مصرف انرژی وجود دارد، اما هالوژن ها به طور قابل توجهی گران تر از سایر لامپ های کم مصرف هستند.

بهتر است بدانید که لامپ هالوژن 25 درصد کارآمدتر از لامپ های رشته ای سنتی هستند و سه برابر بیشتر عمر می کنند. ولی به طور کلی مصرف انرژی بالایی دارند و طول عمر آن ها کمتر از 2 سال است.

هالوژن سرپیچ استارتی 1

لامپ فلورسنت‌ فشرده (CFL):

لامپ فلورسنت ارزان است و به طور گسترده در طیف وسیعی از اندازه ها و رنگ ها در دسترس هستند. برخی از فلورسنت‌ های قدیمی به کندی روشن می شدند، اما در سال های اخیراین نوع لامپ ها به طور قابل توجهی بهبود یافته اند. این لامپ ها 75 درصد بیشتر از لامپ رشته ای در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و عمر طولانی تری (10 برابر) نیز دارند.

لامپ فلورسنت

لامپ ال ای دی (LED):

این نوع لامپ تقریباً 90 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌ های رشته‌ای سنتی مصرف می‌کنند. امروزه به لامپ ال ای دی، کم‌ مصرف‌ترین نوع نورپردازی می گویند.

لامپ های ال ‌ای ‌دی اگرچه در ابتدا گران‌تر هستند، اما می‌توانند تا 25 سال عمر کنند. با این حساب در درازمدت، بهترین و به صرفه ترین گزینه ای است که میتوانید داشته باشید.

لامپ ال ای دی

تعیین کنید که به چه نوع سرپیچ لامپ نیاز دارید.

وقتی میخواهید لامپ جدیدی بخرید حتما باید انواع سرپیچ لامپ (هولدر لامپ) را بشناسید و لامپی با پایه/سرپیچ مناسب بگیرید. البته خرید سرپیچ لامپ اشتباه یه مشکل رایج در بین مشتریان است و به همین دلیل در ادامه 3 نوع از رایج ترین سرپیچ های لامپ را بررسی میکنیم.

سرپیچ معمولی یا ادیسونی:

سرپیچ های پیچی به پایه/سرپیچ ادیسونی نیز معروف هستند، به همین دلیل است که با استفاده از حرف E برچسب گذاری می‌شوند. این پایه ها در سایز های متفاوت موجود می باشند. به این مدل سرپیچ اصطلاحا سرپیچ معمولی نیز می گویند.

سرپیچ لامپ معمولی
سرپیچ سوزنی

سرپیچ سوزنی:

این سرپیچ ها دارای دو پین یا گیره باریک هستند. فاصله بین پین ها یا گیره ها بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود.

سرپیچ سوکتی:

این نوع سرپیچ لامپ با فشار و چرخش در یک سوکت قرار می گیرند و عمدتاً در لامپ های رشته ای و هالوژن استفاده می شوند. لازم به ذکر است که امروزه از این نوع پایه ها استفاده چندانی نمی شود.

bayonet cap

سرپیچ ها با استفاده از حروف و اعداد برچسب گذاری می شوند. حرف نشان دهنده نوع سرپیچ و عدد نشان دهنده قطر پایه بر حسب میلی متر است. به عنوان مثال اگر روی سرپیچ E26 نوشته شده بود، E به این معنی است که لامپ دارای پیچ ادیسون است و 26 به این معنی است که عرض پایه 26 میلی متر می باشد.

مشخص کنید چه رنگ نوری برای لامپ خود می خواهید.

رنگ نور در مقیاس کلوین اندازه گیری می شود که در واقع واحد اندازه گیری دما است. به همین دلیل است که تولیدکنندگان لامپ به رنگ نور، دمای رنگ نیز میگویند. اکثر مردم به نور زرد گرمی که توسط لامپ رشته‌ای قدیمی منتشر می‌شود، عادت کرده‌اند که دمای رنگ آن 2700 کلوین است.

رنگ نور یا دما رنگ لامپ می تواند همه چیز را از خلق و خو گرفته تا رنگ سبزیجات درآشپزخانه شما تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین مهم است که از چه رنگ نوری در کجا استفاده می کنید.

 در ادامه  انواع رنگ نور لامپ ها را با توجه به عدد دمای رنگ آن ها بیان می کنیم:

 (K)2700 – 2800 : نور گرم و زرد

 (K)3000 – 3200 : نور گرم و کمی زرد

 (K)3500 – 4000 : نور سفید طبیعی

 (K)5000 – 6500 : نور سفید کمی مایل به آبی

باید بدانید که همه لامپ ها به طور دقیق رنگ واقعی یک شی را نشان نمی دهند. این مسئله با توجه به شاخص نمود رنگ لامپ ها تغییر میکند. اگر میخواهید راجع به شاخص نمود رنگ بیشتربدانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

دمای رنگ لامپ

تعیین کنید لامپ با چه میزان روشنایی نیاز دارید.

در گذشته، زمانی که تقریباً همه خانه‌ های خود را با لامپ‌ های رشته‌ای پر می‌کردند، روشنایی با وات اندازه‌گیری می‌شد، که در واقع معیاری از قدرت است.

 از زمان معرفی لامپ های کم مصرف، دیگر وات معیاری برای اندازه گیری روشنایی نیست; زیرا لامپ های جدید به طور قابل توجهی انرژی کمتری (وات کمتر) برای تولید همان مقدار نور مصرف می کنند. در عوض، خروجی نور اکنون بر حسب لومن اندازه گیری می شود. هر چه عدد لومن بیشتر باشد، نور روشن تر است.

انواع شکل لامپ

بهترین شکل لامپ را پیدا کنید.

اکنون که می دانید به چه رنگ و چه میزان روشنایی نیاز دارید، باید تصمیم بگیرید که لامپ شما چه طرح و شکلی داشته باشد. امروزه با وجود پیشرفت در صنعت برق و تجهیزات آن، لامپ ها در اشکال مختلفی به وجود آمده اند.

برای دیدن انواع لامپ ها و انتخاب شکل مورد نظر خودتان میتوانید به دسته بندی لامپ سایت الکترو ولتا مراجعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم کلیه اطلاعات مربوط به خرید لامپ مناسب را به شما بدهیم; اما به یاد داشته باشید که متاسفانه امروزه در بازار جنس های بی کیفیت زیاد شده است و به سختی میتوان جنس اصل را از فیک و تقلبی شناخت.

برای خرید لامپ (لامپ LED 4M، لامپ افراتاب و…) یا هرگونه وسیله برقی با گارانتی و ضمانت کالا میتوانید با کارشناسان فروشگاه الکترو ولتا با شماره 22529453-021 تماس بگیرید و خریدی بی دغدغه داشته باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید