سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

علت آتش گرفتن کلید های مینیاتوری چیست!؟

کلید های مینیاتوری

کلید مینیاتوری چیست!؟

وجود کلید های مینیاتوری در هر سیستم الکتریکی لازم و ضروری است. به کلید مینیاتوری، اصطلاحا فیوز مینیاتوری نیز می گویند. کاربرد فیوز مینیاتوری محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر بار اضافی، اتصال کوتاه و سایر اتفاقات زیان بار الکتریکی است. این موارد مسبب آتش سوزی و آسیب های دیگر به تجهیزات الکتریکی می باشند.

با وجود اینکه کلید های مینیاتوری به عنوان محافظ عمل می کنند،اما گاها ممکن است خودشان هم به دلیل وقوع برخی اتفاقات از کار بیوفتند یا بسوزند، که این مسئله موجب بروز خطرات بزرگتری می شود. در این مطلب مواردی را که باعث پرید فیوز مینیاتوری و ایجاد حریق و آتش سوزی در آن ها می شوند را بررسی می کنیم.

5 علت رایج پریدن فیوز و سوختن کلید های مینیاتوری

در اینجا به بررسی عمیق‌ تر پنج علت فرسایش و خرابی فیوزهای مینیاتوری می‌پردازیم و نکاتی را برای پیشگیری از آن ها ارائه می دهیم ;از بارگذاری بیش از حد گرفته تا عوامل محیطی و عیوب تولید، ما رایج‌ ترین دلایل سوختن کلید مینیاتوری را همراه با روش های پیشگیری از آن شرح می دهیم.

کلید مینیاتوری

اضافه بار و گرمای بیش از حد 

اضافه بار و گرمای بیش از حد ارتباط نزدیکی با هم دارند و اغلب به عنوان دلایل اصلی پریدن فیوز از آن ها یاد می شود. اضافه بار زمانی اتفاق می‌افتد که بار الکتریکی روی مدار از ظرفیت مینیاتوری بیشتر شود و باعث قطع شدن آن شود.

همچنین هنگامی که یک مدار بیش از حد بارگذاری می شود، گرمای اضافی تولید می کند که می تواند به اجزای داخلی فیوز مینیاتوری آسیب برساند و باعث سوختن آن شود.         

تولید این گرمای بیش از حد می تواند ناشی از اتصالات شل، سیم های آسیب دیده، یا تجهیزات الکتریکی معیوب باشد. گرم شدن بیش از حد قطعات الکتریکی می تواند باعث پریدن فیوز مینیاتوری یا سوختن آن شود.

چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از اضافه بار و گرمای بیش از حد در مدار، باید به طور منظم سیستم الکتریکی خود را بازرسی کنید، از محکم و ایمن بودن همه اتصالات اطمینان حاصل کنید و از تجهیزات الکتریکی آسیب دیده یا فرسوده استفاده نکنید.

استفاده از فن ها و سیستم های تهویه مطبوع نیز می تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد و فرسایش فیوز کمک کند.

همچنین توزیع بار الکتریکی را در مدارهای مختلف میتواند مشکل اضافه بار را حل کند.

محافظ برق مینیاتوری

اتصال کوتاه

اتصال کوتاه یکی دیگر از علت های رایج پریدن کلید های مینیاتوری است. اتصال کوتاه معمولاً زمانی اتفاق می افتد که سیم های به کار رفته در مدارها آسیب دیده و قدیمی باشند (عایق سیم از بین رفته باشد). در این موقعیت ممکن است که سیم های خنثی و داغ به یکدیگر اتصال پیدا کنند. این اتصال می تواند مدار را بیش از حد بارگذاری کند و باعث قطع شدن یا حتی سوختن کلید مینیاتوری شود.

اتصال کوتاه می تواند به دلایل مختلفی از جمله سیم های آسیب دیده، تجهیزات الکتریکی معیوب و یا نصب نادرست قطعات الکتریکی رخ دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق چه باید کرد؟

برای اینکه از وقوع اتصال کوتاه پیشگیری کنید، شناسایی و تعمیر سیم های آسیب دیده در سیستم الکتریکی شما ضروری است. این کار شامل بررسی سیم‌ کشی‌های فرسوده یا آسیب‌ دیده، بازرسی پریزهای برق برای یافتن هرگونه آسیب یا فرسودگی و اطمینان از سالم بودن همه سیم‌ و کابل‌های برق می شود.

علاوه بر این، اطمینان از نصب و نگهداری صحیح تمام تجهیزات الکتریکی نیز مهم است. در نتیجه اگر برای نصب تجهیزات الکتریکی دانش کافی ندارید، این کار را به یک برقکار حرفه ای بسپارید تا دیگر نگران اینکه آیا تجهیزات الکتریکیتان به درستی و ایمن نصب شده اند یا خیر، نباشید.

old circuit breaker

مینیاتوری قدیمی

مانند هر قطعه الکتریکی دیگر، کلید های مینیاتوری نیز دارای طول عمر محدودی هستند. با گذشت زمان، قطعات داخلی یک کلید مینیاتوری ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، لرزش و سایر عوامل فرسوده شود.

با بالا رفتن سن مینیاتوری، توانایی آن برای خاموش کردن مطمئن و محافظت از مدارهای الکتریکی کاهش می یابد و خطر سوختگی فیوز مینیاتور و بروز اتفاقات این چنینی افزایش پیدا می کند.

چگونه از این امر جلوگیری کنیم؟

تولیدکنندگان به طور کلی توصیه می کنند که کلید های مینیاتوری را هر 15 تا 20 سال یکبار تعویض کنید.

البته عوامل متعددی می‌توانند بر طول عمر مینیاتوری تاثیر بگذارد که مهترین آن ها کیفیت خود دستگاه، میزان استفاده از آن و مکان و نحوه نصب مینیاتوری است.

به هرحال برای اینکه تشخیص دهید که آیا نیاز است فیوز مینیاتوری خود را تعویض کنید یا خیر، باید دستگاه خود را به طور دقیق تست و بررسی کنید.

فیوز مینیاتوری

عوامل محیطی

عوامل محیطی می توانند تاثیر قابل توجهی در فرسایش کلید های مینیاتوری داشته باشند. به عنوان مثال، دمای بالا، رطوبت و گرد و غبار همگی می توانند به اجزای داخلی فیوز مینیاتوری آسیب برسانند و منجر به خرابی دستگاه و خطرات احتمالی شوند.

دمای بالا می تواند باعث انبساط و انقباض اجزای فلزی داخل فیوز شود که به دستگاه فشار وارد می کند و موجب خرابی آن می شود.

علاوه بر این گرد و غبار و سایر آلاینده ها نیز می توانند برای فیوز مینیاتوری، به ویژه در محیط های صنعتی، مشکل ایجاد کنند. گرد و غبار می توانند روی اجزای داخلی مینیاتوری جمع شوند و آنها را عایق کنند و باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شوند.

برای رفع این مشکلات چه باید کرد؟

برای جلوگیری از عوامل محیطی که باعث سوختن فیوز می شوند، نصب کلید مینیاتوری در مکانی خشک و خنک و دور از گرما و رطوبت ضروری است.

در محیط‌های صنعتی، تمیز کردن و نگهداری منظم از مینیاتوری ها برای حذف گرد و غبار و سایر آلاینده‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد مشکل شوند، بسیار مهم است.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که اگر میخواهید مینیاتوری را در محیط های خارج از منزل یا مناطقی با رطوبت بالا نصب کنید، بهتر است از یک محفظه مهر و موم شده یا یک پوشش ویژه (قاب مینیاتوری برق) برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل آن استفاده کنید.

برند معتبر مینیاتوری

 عیوب ساخت

در موارد بسیار کمی، کلید های مینیاتوری ممکن است نقص های تولیدی داشته باشند که باعث از کار افتادن زود هنگام آنها شود.

این عیوب می تواند از اتصالات شل و قطعات معیوب گرفته تا مونتاژ نادرست متغیر باشد که در نتیجه فیوز به درستی کار نمی کند و ممکن است موجب خطرات زیان باری شود.

برای پیشگیری از این مورد چه کارهایی باید انجام داد؟

برای جلوگیری از خرابی فیوزمینیاتوری به دلیل عیب خود دستگاه از زمان ساخت، باید کلید مینیاتوری خود را از تولید کنندگان معتبر و برندهایی که ضمانت کالا و گارانتی دارند، بخرید و پیش از نصب، آن را با دقت تست نمایید.

سپس اگر مشکوک شدید که مینیاتوری نقص تولید دارد، باید فوراً آن را تعویض کنید تا مانع وقوع خطرات احتمالی شوید.

 تمام موارد بالا ممکن است باعث بروز خطرات و آسیب هایی برای شما و یا مکانی که در آن زندگی می کنید بشوند. به عنوان مثال هنگامی که فیوز مینیاتوری می سوزد ممکن است دود، جرقه یا حتی شعله ای ساطع کند که علاوه بر سوختن خود دستگاه، محیط اطرافش را هم تحت شعاع قرار دهد و آتش سوزی به راه بیوفتد.

زمانی که نسبت به عملکرد فیوز مینیاتوری برق خود شک کردید، به سرعت برق را قطع نموده و با یک برقکار با تجربه تماس بگیرید تا مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کند.

ضمنا به یاد داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و اگر موارد ایمنی گفته شده را رعایت فرمایید، دیگر درگیر خسارات و هزینه های ناشی از اختلال کلید های مینیاتوری نمی شوید. بنابراین منتظر سوختن فیوز مینیاتوری نباشید، همین امروز برای محافظت از تجهیزات الکتریکی خود اقدام کنید.

 

کلام آخر

سوختن کلید های مینیاتوری، نه تنها یک خطر مهم می باشد و ممکن است باعث بروز حریق شود، بلکه با این اتفاق، برق قطع می شود و فعالیت های روزانه ما ساعت ها دچار وقفه و اختلال می گردد.

بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه مانند انجام تعمیر و نگهداری منظم مینیاتوری، ارتقا تجهیزات الکتریکی قدیمی و بررسی اتصالات سیم های برق به طور دقیق باعث می شود تا کلید های مینیاتوری برای مدت طولانی سالم بمانند و از سیستم الکتریکی شما در برابر نوسانات برق محافظت کنند.


اگر سوالی راجع به فیوز مینیاتوری داشتید با کارشناسان فروشگاه الکترو ولتا در تماس باشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید