سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

رتبه بندی IP چراغ های روشنایی

رتبه بندی IP

رتبه IP در روشنایی به چه معناست و چقدر اهمیت دارد؟

 رتبه IP مخفف علامت حفاظت از ورود است. رتبه IP (محافظت از ورود) یک لامپ یا وسایل روشنایی میزان محافظت آن در برابر خاک و آب را اعلام می کند.

هر وسیله ای که در حمام، باغ یا محیط مرطوب استفاده می شود باید دارای رتبه IP باشد که به اندازه کافی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آب کافی باشد.

رتبه IP از دو رقم تشکیل شده است. رقم اول نشان دهنده محافظت در برابر نفوذ اجسام جامد مانند گرد و غبار است. رقم دوم نشان دهنده محافظت در برابر نفوذ مایعات به عنوان مثال آب است. هر چه مقدار هر یک از ارقام بیشتر باشد، حفاظت بیشتر است.

بنابراین، به چه حفاظتی نیاز دارید؟

رتبه های IP پایین تر

رتبه‌بندی‌های IP پایین – مانند موارد زیر IP44 – بیشتر برای استفاده در محیط‌های داخلی در فضاهایی که عملاً در معرض گرد و غبار یا آب نیستند، مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب شما مناسب هستند. اکثر وسایل روشنایی داخل خانه شما دارای رتبه IP20 هستند و این برای اکثر اهداف داخلی کافی است.

رتبه بندی بین IP44 و IP65 برای استفاده در فضای داخلی و عمومی در فضای باز قابل قبول است، مشروط بر اینکه در مکانی سرپوشیده نصب شوند و از سخت ترین شرایط آب و هوایی محافظت شوند.

رتبه های IP بالاتر

چراغ‌های دارای درجه IP بالاتر برای مناطقی که در معرض شرایط آب و هوایی سخت قرار دارند مناسب‌تر هستند. اگر احتمال تماس با گرد و غبار یا مایعات وجود دارد، انتخاب اتصالاتی با درجه IP بالا بیشترین محافظت را به همراه خواهد داشت.

چراغ‌هایی که دارای استاندارد IP65 و بالاتر هستند، ضد آب هستند و برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی مناسب هستند.

IP65 و IP66 رتبه بندی IP رایجی هستند که محافظت بیشتری را ارائه می دهند. چراغ‌های IP65 می‌توانند در برابر آبی که مستقیماً روی دستگاه پخش می‌شود مقاومت کنند، اما کاملاً ضد آب نیستند و نباید در آب غوطه‌ور شوند. چراغ های IP66 می توانند در برابر پاشش آب به شدت از هر جهت مقاومت کنند، اما نباید در آب غوطه ور شوند.

این فضاهای زیر به چراغ هایی با درجه IP65 و بالاتر نیاز دارند:

مکان های بیرونی
مکان هایی که در معرض گرد و غبار، خاک و زباله هستند
فضاهای مرطوب با احتمال زیاد تماس با آب
داخل دوش، استخر، اتاق مرطوب یا وان حمام

ایمنی نور در حمام

در حالی که آویزان شدن یک لوستر خیره کننده بر روی وان شما ممکن است زیبا و مد روز به نظر برسد، آیا واقعاً برای هدف مناسب است و در برابر آب محافظت می شود?

در زیر مناطق مختلف حمام را با توجه به روشنایی و ایمنی الکتریکی برجسته می کنیم. هر منطقه به یک رتبه IP متفاوت و حداقل نیاز دارد.

bathroom lighting water safety zones

از روی شکل هرکدام از منطقه ها را آنالیز میکنیم(zone=منطقه)

منطقه 0 – روشنایی که مستقیماً در داخل حمام یا دوش قرار دارد

این قسمت های داخل حمام، سینی دوش و سینک سینک را پوشش می دهد. اتصالات مورد استفاده در این منطقه باید ولتاژ پایین (حداکثر 12 ولت) و دارای حداقل IP67 باشد.

منطقه 1 – روشنایی که مستقیماً بالای حمام یا دوش است

این شامل روشنایی مستقیم بالای سینک، حمام و دوش تا فاصله 2.25 متری از کف و در 60 سانتی متری منبع آب است.

اگر اتصالات 240 ولت است، باید از یک دستگاه جریان باقیمانده 30 میلی متری (RCD) نیز برای محافظت از مدار در این ناحیه استفاده شود (این برای برقکار شما منطقی خواهد بود!).

حداقل درجه بندی IP44 مورد نیاز است، اما به طور کلی از یک فیکسچر IP65 برای حفاظت بیشتر استفاده می شود.

منطقه 2 – روشنایی در دو طرف حمام، دوش یا حوضچه قرار می گیرد

این مربوط به منطقه ای است که 60 سانتی متر بیشتر از منطقه 1 و تا ارتفاع 2.25 متر از کف امتداد دارد.

در این منطقه، رتبه IP حداقل IP44 حداقل مورد نیاز است و بیش از حد کافی است.

این تمرین خوب است که منطقه را کمی فراتر از شعاع 60 سانتی متری هر شیر یا منبع آب به عنوان منطقه 2 در نظر بگیرید.

منطقه 3 – هر جایی خارج از مناطق 0، 1 و 2

منطقه 3 هر جایی خارج از مناطق 0، 1 و 2 است (مشروط به محدودیت های خاص) و جایی که احتمالاً هیچ جت آبی استفاده نمی شود. در این مناطق، درجه بندی IP20 کافی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید