سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

کاربرد لومن (Lumen) در لامپ های ال ای دی چیست!؟

لومن (Lumen)

ممکن است با اصطلاح لومن و معنای آن آشنا باشید، به خصوص اگر قبلاً برای نورپردازی به سراغ لامپ ها یا دیگر وسایل روشنایی ال ای دی رفته باشید. حال اگر با این نام آشنایی ندارید و نمیدانید که دقیقا چه ارتباطی با نور و روشنایی دارد، نگران نباشید ما در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

در حقیقت همانطور که وزن با گرم و حجم با لیتر اندازه گیری می شود، نور هم با لومن اندازه گیری می شود و هنگام انتخاب وسایل روشنایی ال ای دی مهم است که بدانیم چیست. میزان لومنی که یک لامپ می تواند منتشر یا ساطع کند مستقیماً با میزان روشنایی آن مرتبط است، در نتیجه می توانید از عدد Lumen برای تعیین روشنایی مورد نظر خود استفاده کنید.

شما میتوانید از چراغ ها و منابع روشنایی دیگر هم استفاده کنید، اما علاوه بر رنگ و مدل باید به عواملی همچون ماندگاری و مصرف برق آن ها نیز توجه نمایید. اگر به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه و در عین حال کاربردی هستید، چراغ های LED گزینه بسیار خوبی هستند. چه لامپ های ال ای دی را انتخاب کنید و چه ریسه های ال ای دی، تمام آن ها روشنایی بالایی (لومن بالا) را با حداقل مصرف انرژی تولید می کنند.

فروش لامپ ال ای دی با روشنایی بالا

لومن (Lumen) چیست؟

 به زبان ساده لومن همان خروجی نور است، در واقع هرچه عدد لومن بزرگتر باشد نور بیشتری ایجاد می‌شود. در نتیجه Lumen واحد اندازه گیری روشنایی نور لامپ و دیگر وسایل روشنایی می باشد، بنابراین هنگام خرید آن ها باید با این واحد اندازه گیری آشنایی داشته باشید.

در گذشته یک تصور اشتباهی وجود داشت که اغلب مردم فکر می کردند با وات می شود میزان نور یک لامپ را سنجید و هرچقدر وات (میزان انرژی مصرفی) یک لامپ بیشتر باشد، نور آن نیز بیشتر می شود.  در صورتی که امروزه لامپ هایی وجود دارند که با میزان وات کمتر، نور بسیار بیشتری نسبت به یک لامپ دیگر با وات بیشتر تولید می کنند.

بنابراین اگر به سراغ خرید یک لامپ ال ای دی رفتید و دید که روی جعبه آن عدد جلوی Watt خیلی زیاد نیست، اصلا نگران کم نور بودن آن لامپ نباشید زیرا وات فقط میزان مصرف برق  آن وسیله را مشخص می کند. برای تشخیص میزان روشنایی آن لامپ باید عدد لومن را چک کنید. همچنین اگر کلمه “lm” را روی وسایل روشنایی دیدید، بدانید که آن هم مخفف Lumen است.

لومن در لامپ ال ای دی

چرا لومن اهمیت دارد؟

لومن (Lumen) واحد اندازه گیری بسیار مهمی است زیرا می تواند به وضوح کارایی یک لامپ را نشان دهد. با پیشرفت فناوری روشنایی، برند های بزرگ همچون شرکت LED 4M یا افراتاب اقدام به تولید لامپ های ال ای دی کارآمد کرده اند که مصرف انرژی را کاهش می دهند و برای محیط زیست نیز مفیدتر هستند. این شرکت ها همچنان در پی توسعه محصولات روشنایی خود می باشند.

بدون لومن، درک بازدهی انرژی یک لامپ بسیار دشوار خواهد بود و بهبود آن را تقریبا غیرممکن می باشد. برای اطمینان از اینکه لامپ های جدید طراحی شده می توانند به سطح خوبی از روشنایی با مصرف برق کمتر دست پیدا کنند، باید بتوانیم با استفاده از Lumen، شار نوری یا همان میزان روشنایی یک لامپ را محاسبه کنیم.

همچنین وقتی میخواهید برای یک فضای بزرگ تسهیلات روشنایی بخرید و نمیدانید چه تعداد چراغ یا لامپ نیاز دارید، لومن به کمک شما می آید; شما فقط با محاسبه لومن می توانید تعداد لامپ مورد نیاز خود را محاسبه کنید. اگر به میزان مشخصی روشنایی در هر متر مربع نیاز دارید و می دانید که هر لامپ یا چراغ چند لومن (شار نور یا همون میزان نور) تولید می کند، به راحتی می توانید تعداد مناسبی چراغ خریداری کرده و سپس آن ها را در مکان های مشخص نصب نمایید.

لومن (Lumen)

مقایسه لومن با وات در لامپ های ال ای دی

لومن و وات المان های مختلفی را اندازه گیری می کنند، بنابراین نمی توان آنها را با هم مقایسه کرد. این کار مانند این است که ما بخواهیم یک کیلو سیب را با یک لیتر شیر مقایسه کنیم.

با این حال برای اینکه بخواهیم کم مصرف ترین لامپ ال ای دی را پیدا کنیم، باید عدد حاصل از میزان هر Lumen بر Watt را بدست آوریم(LM/W). در حقیقت باید میزان نوری که یک لامپ منتشر می کند را در مقایسه با توان مصرفی آن محاسبه کنیم. در نهایت، هر چه حاصل، عدد بزرگتری باشد یعنی آن چراغ LED از نظر انرژی، کم مصرف تر و در نتیجه کارآمد تر است.

چرا چراغ های ال ای دی بر حسب لومن اندازه گیری می شوند؟

اندازه گیری روشنایی یک لامپ مهم تر از اندازه گیری قدرت (watt) آن است. لامپ‌های رشته ‌ای سنتی بر حسب وات اندازه ‌گیری می‌شدند که نشان میداد چقدر برق مصرف می‌ کردند. وات بیشتر به معنای نور روشن تر بود. اکنون که صنعت روشنایی گزینه‌های کارآمدتری زیادی تولید کرده است، وات بیشتر در واقع به معنای نور بیشتر نیست، مگر اینکه از همان لامپ های قدیمی استفاده کنید. به همین دلیل است که لامپ LED بر حسب لومن (Lumen) اندازه گیری می شود.

لومن چیست؟

کلام پایانی

همانطور که گفته شد هنگام خرید چراغ های LED، اصطلاحی که اغلب با آن مواجه می شوید، کلمه لومن است. در این مطلب سعی کردیم به صورت دقیق تر به بررسی این اصطلاح و تأثیر آن بر وسایل روشنایی بپردازیم.

در فروشگاه الکترو ولتا، ما طیف وسیعی از محصولات نورپردازی را عرضه می ‌کنیم که می ‌توانند لومن (Lumen) یا شار نوری متفاوتی را تولید کنند. کارشناسان ما انتخاب های زیادی پیش روی شما قرار می دهند تا نوع وسیله روشنایی را که میخواهید، با میزان نور مد نظرتان خریداری کنید. اگر در مورد محصولات روشنایی سایت الکترو ولتا سوالی داشتید، با شماره 22529453-021 تماس بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید