سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

تفاوت اصلی لومن و لوکس چیست؟

لوکس یا لومن چیست؟

هنگام خرید چراغ برای یک فضای معین، تنها عواملی مانند نوع چراغ یا رنگ نور آن مهم نیستند، بلکه مفاهیمی مانند لومن و لوکس نیز در این انتخاب نقش دارند. این مفاهیم برای اطمینان از شدت و کمیت مناسب نور در هر نقطه اتاق ضروری هستند. علاوه بر این، شدت نور عامل بسیار مهمی در معماری و طراحی داخلی است، زیرا عنصری است که می تواند دکوراسیون را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، نداشتن نور مناسب یا نور زیاد در یک مکان خاص، می تواند تمام کارهای قبلی را خراب کند.

به طور خلاصه، دانستن و درک مفاهیم برای اینکه بتوانید نورپردازی را با شدت مناسب برای هر فضای خاصی انتخاب کنید، مهم است، اما آیا می دانید هر کدام به چه معنا هستند؟ مفهوم لومن و لوکس هنوز برای بسیاری از کاربران گیج کننده است، اما در این مطلب ما به شما راجع به کاربرد و تفاوت آن ها می گوییم تا بتوانید از این اطلاعات در پروژه های نورپردازی و معماری بعدی خود استفاده کنید.

لومن چیست؟

لومن ها شار نوری ساطع شده از یک لامپ را اندازه می گیرند. به عبارت دیگر، میزان نوری است که از یک منبع بدون در نظر گرفتن سطحی که روشن می کند، ساطع می شود و هر چه مقدار لومن یک لامپ بیشتر باشد، آن لامپ نور بیشتری تولید می کند. هنگامی که ما در مورد نورپردازی داخلی صحبت می کنیم، رایج ترین میزان نوری که باید ایجاد کنید چیزی حدود 1100 تا 3000 لومن است. اگرچه این مسئله بستگی به عوامل دیگری مانند ارتفاعی که لامپ در آن قرار می گیرد یا باز بودن فضای جلوی لامپ ( چیزی جلوی نور لامپ نباشد.) نیز دارد.

 مفهوم لومن برای اندازه گیری کارایی یک لامپ نیز ضروری است. برای بدست آوردن عملکرد یک لامپ، باید میزان نوری که آن لامپ تولید می کند را بر توان مصرفی آن تقسیم نماییم. با اینکار میتوانید به راحتی تشخیص دهید که آیا استفاده از آن لامپ به نفع شما هست یا خیر!

فرمول بدست آوردن کارایی لامپ:  Lumen / Watt

تفاوت لومن و لوکس

لوکس چیست؟

مفاهیم لومن و لوکس ارتباط نزدیکی با هم دارند. در حالی که لومن ها میزان نور ساطع شده از یک منبع روشنایی را اندازه گیری می کنند. لوکس همان مقدار نور را که  بر روی یک سطح تابیده شده، اندازه گیری می گیرد. بنابراین، یک لوکس معادل یک لومن در هر متر مربع است.

 به طور خلاصه، این واحد اندازه‌ گیری برای تعیین مقدار کل نور مرئی و شدت آن روی یک سطح خاص است. برای تعریف ساده تر مفهوم لوکس باید بگوییم که آن برای اندازه گیری میزان روشنایی که یک لامپ در یک فضا ایجاد می کند استفاده می شود.

تفاوت بین لومن و لوکس

حالا که با مفهوم لومن و لوکس آشنا شده اید، بهتر میتوانید تفاوت این دو واحد اندازه گیری را درک کنید. در واقع تفاوت اصلی آن ها در این است که لوکس شدت نور یا میزان روشنایی یک لامپ را روی یک سطح مشخص می‌کند در حالی که لومن خروجی نور یا همان شار نوری لامپ را اندازه گیری می کند. البته لومن به فاصله‌ای که منبع روشنایی در آن قرار دارد یا فضایی توسط آن نور روشن می شود توجهی ندارد و فقط میزان روشنایی لامپ را به تنهایی محاسبه می کند.

بنابراین، یک لامپ 1000 لومن که شار نوری خود را در فضایی به مساحت 1 متر مربع پخش می کند، این مکان را با 1000 لوکس روشن می نماید، در حالی که اگر یک فضای 10 متر مربعی بود، با 100 لوکس روشن می شد.

  با در نظر گرفتن مفهوم و تفاوت لومن و لوکس، توصیه هایی در مورد مناسب ترین میزان لوکس نه تنها برای هر فضا و اتاقی، بسته به فعالیتی که قرار است در آنجا انجام شود، بلکه برای هر نقطه خاص از یک مکان نیز وجود دارد.

 

LUXLumen2

یعنی اگرچه توصیه های کلی برای مکان هایی مانند منازل یا رستوران ها وجود دارد، اما مقادیر مشخصی لوکس نیز برای نقاط خاصی مانند موارد زیر پیشنهاد می شود:

آشپزخانه (محیط کاری): 500-600 لوکس

آشپزخانه (مساحت عمومی): 200-300 لوکس

اتاق خواب ها (قسمت کاری یا مطالعه): 500 لوکس

اتاق خواب ها (مساحت عمومی): 100-200 لوکس

اتاق کودک (محل بازی): 300 لوکس

  اتاق نشیمن (منطقه عمومی): 200-300 لوکس

اتاق نشیمن (منطقه تلویزیون): 50 لوکس

سرویس بهداشتی و حمام (محدوده عمومی): 200 لوکس

توالت و حمام (منطقه آینه): 300-500 لوکس

  منطقه راه رو یا پله ها: 100-200 لوکس

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به طور شفاف و کامل شما را با مفاهیم لومن و لوکس آشنا کنیم تا یکبار برای همیشه تفاوت آن ها را درک کنید و دیگر لومن و لوکس را باهم اشتباه نگیرید. امیدواریم خواندن این مقاله به شما در این زمینه کمک کرده باشد اما باز هم اگر سوالی در این بار داشتید با شماره 22529453-021 تماس بگیرید.

همچنین اگر سوالی در خصوص تشخیص نور مناسب برای هر فضایی داشتید، میتوانید از کارشناسان نورپردازی فروشگاه الکترو ولتا مشورت بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫2 نظر

  • user_9179189492 گفت:

    مطلب جالب و مفید بود

  • دیدگاهتان را بنویسید