سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

راهنمای نصب پنکه سقفی

راهنمایی نصب پنکه سقفی

محبوبیت پنکه های سقفی همچنان رو به افزایش است زیرا سالانه صاحبان خانه های بیشتری به صرفه جویی در مصرف برق با نصب پنکه سقفی پی می برند. پنکه‌های سقفی در فصل تابستان نسیم خنکی ایجاد می‌کنند که فشار وارد بر کولر گازی را کاهش می‌دهد و در فصل سرد زمستان نیز هوای گرم را به گردش در می آورند تا اتاق را گرم نگه دارند.

نصب پنکه سقفی کار نسبتاً ساده ای است، به خصوص اگر ارتفاع سقف شما زیاد باشد. این کار حتی زمانی که شما دانش فنی زیادی هم ندارید با کمی دقت قابل انجام است. در اینجا، نحوه جایگزینی یک چراغ یا پنکه سقفی قدیمی را با یک پنکه سقفی جدید، در هر اتاقی نشان خواهیم داد. مزیت این روش این است که شما نیازی به سیم کشی جدید ندارید. پنکه سقفی به کابل های موجود چراغ یا پنکه قبلی وصل می شود.

قبل از هرچیزی باید بدانید که نمی توانید پنکه سقفی جدید را فقط از جعبه تقسیم قبلی آویزان کنید زیرا آن به اندازه ای محکم نیست که بتواند وزن و تکان خوردن های پنکه سقفی را تحمل کند. بنابراین حتما باید اول کار یک نگهدارنده بخرید و مستقیماً به تیرچه سقف وصل کنید.

ابزار مورد نیاز

در ابتدا می خواهیم شما را با ابزار لازم برای نصب پنکه سقفی آشنا کنیم تا پیش از شروع نصب از داشتن تمامی آن ها مطمئن باشید در ادامه روند کار به مشکل نخورید. این تجهیزات شما موارد ذیل می باشند:

پیچ گوشتی

نردبان

فازمتر

پایه پنکه سقفی یا براکت

مته

متر

سیم چین

آچار

نصب پنکه سقفی در خانه

مراحل نصب پنکه سقفی

برای نصب پنکه سقفی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید. 

  • برق را خاموش کنید. این اولین قدم برای هر پروژه مرتبط با برق است. فقط کلید چراغ را خاموش نکنید بلکه برق کل آن قسمت از خانه را از طریق فیوز قطع نمایید تا در حین کار دچار برق گرفتگی نشوید. پس از قطع برق، از طریق فازمتر چک کنید که این کار به درستی انجام شده است یا خیر.
  • برای تعویض پنکه سقفی قبلی یا یک چراغ آویز با نصب پنکه سقفی جدید باید ابتدا وسیله قبلی را با دقت جدا کنید. با احتیاط پیچ ها را باز کنید و محکم پنکه یا چراغ قبلی را نگه دارید تا در حین برداشتن آن نیفتد. اگر یک پنکه جایگزین نصب می‌کنید که سیم‌های جداگانه ‌ای برای چراغ و پنکه دارد، قبل از دور انداختن پنکه قدیمی مطمئن شوید که سیم های آویزان از سقف برای چه کاری بوده اند.
برقکار برای نصب پنکه
  •  پنکه های سقفی معمولاً سنگین هستند به همین بخاطر باید ابتدا یک قلاب نگهدارنده در سقف نصب کنید و پس ازآنکه مطمئن شدید قلاب محکم است و توانایی نگهداشتن یک جسم سنگین را دارد بدنه پنکه را به آن آویزان کنید. برخی از مدل های پنکه، خودشان دارای تجهیزات این چنینی هستند و باید طبق دستورالعمل وسایل جانبی را هنگام نصب پنکه سقفی در مکان های گفته شده قرار دهید تا پنکه شما پس از نصب تکان نخورد و از ایمنی آن اطمینان کامل داشته باشید.
  • پایه پنکه را نصب نمایید. در واقع اکثر پنکه های سقفی دارای براکت یا همان پایه نصب پنکه هستند که اتصال پنکه را آسان تر می کند. برای ساده کردن فرآیند نصب پنکه سقفی باید قبل از نصب بدنه اصلی پنکه، براکت را نصب نمایید. اگر میخواهید با استفاده از یک زنجیر یا هر وسیله جانبی دیگر پنکه خود را به زمین نزدیک تر کنید، باید این کار را در این مرحله انجام دهید.
  • پس از نصب پایه پنکه، نوبت به نصب جعبه تقسیم می رسد، در این مرحله باید مراقب سیم های پنکه باشید وآن را در قسمت های مناسب خود قرار دهید. سپس، سیم ها باید در مکان های مناسب وصل شوند تا موتور کار کند. مکان ها باید روی پنکه نشانگذاری شده باشند تا مشخص شود که کدوم سیم برای چه بخش یا کاری است. شما فقط باید سیم های مناسب را مطابقت دهید.
نصب پنکه سقفی
  • پنکه را وصل کنید. با نصب براکت در جای خود، بدنه پنکه سقفی باید به راحتی نصب شود. به دستورالعمل های سازنده به دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید که تمام قطعات را به درستی ردیف کرده اید. احتمالاً باید چندین تکه را به سقف پیچ کنید تا مطمئن شوید که همه چیز ایمن است.
  • پس از قرار دادن بدنه پنکه، باید قطعات دیگر را نصب کنید. ابتدا پره ها را در فضایی که برای آن ها تعبیه شده قرار دهید و برای پنکه هایی که منبع روشنایی هستند و جای لامپ هم دارند، لامپ ها را در جای خود نصب نمایید. به یاد داشته باشید که لامپ های مورد نیازتان را از قبل خریداری کنید. بسیاری از پنکه های سقفی مجهز به لامپ نیستند.
  • پس از نصب پنکه سقفی، کلید پنکه را چک کنید که مشکلی نداشته باشد سپس مجددا برق را وصل کنید و با زدن کلید، عملکرد پنکه سقفی را بررسی کنید. اگر کلیدهای جداگانه ای پره ها و چراغ ها را کنترل می کنند، حتما هر دو را تک به تک روشن نمایید.

 

در آخر باید بگوییم خسته نباشید، شما توانستید نصب پنکه سقفی جدید خود را به تنهایی انجام دهید!!

نصب پنکه سقفی ایمن

کلام پایانی

همانطور که گفته شد پنکه سقفی به بهبود هوای اتاق کمک می کند و به آن تازگی می بخشد. هنگامی که پنکه مناسب اتاق خود را پیدا کردید، میتوانید از یک فرد متخصص برای نصب پنکه سقفی خود استفاده کنید. البته این کار چندان سخت نیست و خودتان هم میتوانید آن را انجام دهید. ما در این مطلب تک تک مراحل نصب پنکه سقفی را توضیح دادیم تا به شما در این کار کمک کنیم; کافیست این مراحل را با دقت انجام دهید.

اگر هنوز هم میخواهید برای نصب پنکه سقفی از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید، میتوانید با کارشناسان فروشگاه الکترو ولتا تماس بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید