سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه شما

نورپردازی اتاق ها

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه ها میتواند کار پیچیده ای باشد، زیرا چراغ ها و منابع روشنایی بسیاری وجود دارد و هرکدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. به عنوان مثال چراغ ‌های دیواری، چراغ ‌های خطی، چراغ‌ های آویز، چراغ‌ های رومیزی، لوسترها و چراغ ‌های ال ای دی، بخشی از منابع نورپردازی هستند که میتوانید در خانه های خود از آن ها استفاده کنید.

 

زمان و تلاش زیادی صرف انتخاب چراغ‌ های مناسب برای هر اتاق در خانه شما خواهد شد، البته اگر میخواهید نورپردازی اصولی و خاصی داشته باشید. به طور کلی باید مطمئن شوید که چراغ‌ هایی که انتخاب کرده اید برای فضای مدنظرتان کاربری داشته باشد و تعدادی که از آن چراغ میخرید برای آن مکان کافی باشد.

به عنوان مثال شما نمی توانید یک چراغ سقفی ساده و در عین حال مدرن را در اتاقی پر از مبلمان عتیقه قرار دهید، زیرا هیچ هماهنگی بین آن فضا و نوع چراغ ها وجود ندارد.

 

 

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه

اگر به دنبال این هستید که کمی بیشتر در مورد گزینه های نورپردازی که دارید و نحوه انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه خود بدانید، به مکان درستی آمده اید. پس بیایید شروع کنیم!

انواع نورپردازی در خانه

ابتدا، بهتر است با انواع مختلف نورپردازی که می توانید انتخاب کنید آشنا شوید. به طور کلی سه نوع نورپردازی برای روشنایی خانه ها وجود دارد:

نورپردازی عمومی یا محیطی

نورپردازی کاری

نورپردازی تاکیدی

معمولا در هر اتاقی از دو نوع نورپردازی استفاده می شود و حتی گاها هر سه نوع آن ها در یک اتاق قرار می گیرند. در ادامه بررسی می کنیم که هر نوع نورپردازی چه کاری انجام می دهد.

انواع نورپردازی داخلی

نورپردازی عمومی یا محیطی

نورپردازی محیطی به طور کلی منبع اصلی نور موجود در یک اتاق است. این منبع روشنایی می تواند هر چیزی باشد، از چراغ های آویز و لوستر گرفته تا چراغ های خطی توکار یا هر وسیله روشنایی دیگری که شدت و وسعت نور بالایی دارد.

معمولاً میزان روشنایی یک اتاق توسط پیمانکار یا معمار خانه شما تعیین می شود و به نسبت آن برای چراغ های روشنایی فضا میگذارد و اکثر سیم کشی ها را انجام می دهد. همچنین شما میتوانید برای انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه خودتان از کارشناس این کار کمک بگیرید.

نورپردازی کاری یا متمرکز

این نوع نورپردازی برای تامین نور جهت انجام فعالیت های خاصی مانند کتاب خواندن یا آرایش کردن در مقابل آینه استفاده می شود. این چراغ ها هرگز برای روشن کردن کل اتاق نصب نمی شوند، هدف آن ها فقط روشنایی یک منطقه کوچک از اتاق می باشد.

چراغ هایی در اشکال و اندازه های مختلف برای این مدل نورپردازی وجود دارند که آن ها را می توان روی دیوار نصب کرد یا روی میز و دور آینه قرار داد. برخی از این چراغ ها دارای قابلیت چرخش هستند تا در هر زاویه ای که نیاز دارید نور بتابانند.

نورپردازی تزئینی

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی تزئینی ترین نوع نورپردازی در خانه ها می باشد. در این نورپردازی، چراغ‌ ها معمولاً توجه را به چیزی که در خانه مهم یا زیباست مانند نقاشی، شومینه، تابلوفرش یا قفسه کتاب جلب می‌کنند. به طور کلی، این چراغ ها چیزی را برای دیدن همه افرادی که وارد خانه شما می شوند، برجسته می کنند.

چراغ های تزئینی می توانند ساده و ظریف باشند، اما ممکن است بعضی افراد از چراغ های مجلل و چشم گیر همچون لوسترها، دیوارکوب ها و چراغ های دکوراتیو برای زیبا تر کردن خانه خود استفاده کنند. به طور کلی نقش تمام این مدل چراغ ها برجسته سازی اشیا خاص در خانه هاست.

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه نیازمند دانش کافی در زمینه انواع نورپردازی هاست. 

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه

چراغ های رایج در بازار برای نورپردازی خانه ها

حالا که انواع نورپردازی ها را بررسی کردیم میخواهیم برای انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه شما به سراغ انواع چراغ هایی که در این نورپردازی ها معمولا استفاده می شود برویم و توضیحی کوتاه راجع به آن ها بدهیم تا این انتخاب را برای شما راحت تر کنیم.

چراغ دیواری

چراغ های دیواری، چراغ های کوچکی هستند که به دیوارها نصب می شوند، آن ها معمولاً در دو طرف یک قسمت خانه یا یک شی مانند تخت یا شومینه قرار می گیرند.

از آنجایی که این چراغ ها به دیوارها متصل می شوند، فضایی از کف را اشغال نمی کنند. اگر در خانه کوچکی زندگی می کنید و می‌ خواهید کف اتاق های خود را از سیم های اضافی و پایه چراغ ‌ها دور نگه دارید، چراغ های دیواری، گزینه مناسبی برای شما هستند.

ORAMAN 1

چراغ آویز

این نوع چراغ ها به سقف نصب می شوند و از سقف به یک میله، زنجیر یا گاهی اوقات به چند زنجیر آویزان می شوند و به سمت پایین نور منتشر می کنند. هدف اصلی از نصب چراغ های آویز این است که به عنوان یک چراغ کار عمل کند. به طور معمول این چراغ ها را بالای میز ناهارخوری یا جزیره آشپزخانه آویزان می کنند.

چراغ آویز

برای انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق میتوانید به دسته بندی محصولات روشنایی مراجعه نمایید.

لوستر

یک لوستر خوب میتواند بعنوان یک منبع نورپردازی بسیار زیبا و چشم گیر در دکور خانه شما، نقش مهمی ایفا کند. لوسترها را می توان جزء منبع روشنایی اصلی خانه در نظر گرفت، زیرا همزمان چندین منبع نور را روشن کرده و روشنایی قابل توجهی به محیط می دهد.

لوسترها اغلب برای بهبود ظاهر اتاق نشیمن یا ناهارخوری استفاده می شوند و فضایی گرم و درخشان ایجاد می کنند. البته توجه داشته باشید که نوع لوستری که انتخاب می کنید با دکوراسیون خانه شما و اندازه فضا هماهنگی داشته باشد.

بهترین چراغ های آویز

لامپ ها

احتمالا اکثر شما درخانه خود از لامپ ها برای روشنایی مناطق مختلف استفاده می کنید. در حقیقت یک لامپ کل فضا را روشن نمی کند اما مورد بسیار مناسبی برای نورپردازی کاری و تامین نور یک قسمت از فضا می باشد. لامپ ها انواع مختلفی دارند و میتوانید با توجه به نیاز خود لامپی با شدت نور دلخواه خریداری نمایید. همچنین آن ها قیمت کمتری نسبت به سایر منابع روشنایی دارند.

لامپ شمعی 4m

انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه ! چطور باید انتخاب کرد؟

مطمئناً می توانید وسایل روشنایی را که دوست دارید خریداری نمایید، سپس مکانی برای نصب آنها پیدا کنید و تصور کنید که بهترین دکور و نورپردازی را دارید. اما راه یک نورپردازی زیبا و درست در منازل این است که شما اتاق به اتاق پیش بروید.

این کار یعنی شما وارد تک تک اتاق های خانه خود شوید و نیازهای روشنایی آن فضا را یادداشت کنید تا هنگام انتخاب و خرید چراغ ها و دیگر وسایل روشنایی از فروشگاهی که پر از این تجهیزات است، سردرگم نشوید. 

در ادامه نگاهی گذرا به اتاق های اصلی یک خانه می اندازیم و راجع به نور پردازی و چراغ های متناسب با آن فضا ها صحبت می کنیم تا انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق خانه شما را برایتان آسان تر سازیم.

door home light

ورودی خانه

ورودی اولین جایی است که مهمانان در خانه شما می بینند، بنابراین سعی کنید نورپردازی این فضا به گونه ای باشد که احساس گرما و صمیمیت به آن ها بدهد. ضمنا از آنجایی که این فضای کوچک است، بهتر است از یک منبع نور با توجه به سلیقه خودتان (مثلا یک لوستر کوچک) در نقطه مرکزی ورودی خانه استفاده نمایید.  

living room LIGHT

هال

اتاق نشیمن برای سرگرمی و آرامش ساخته شده اند. با توجه به این نکته، شما می خواهید در صورت نیاز بتوانید از نور روشن استفاده کنید، اما نمی خواهید همیشه یک یا چند منبع، با شدت نور بالا در آنجا روشن باشد. در اینجا چراغ های کف، چراغ های رومیزی و چراغ های دیواری بهترین دوستان شما خواهند بود.

استفاده از کلید دیمر نیز برای اتاق نشیمن عالی است; زیرا به این ترتیب، می توانید با توجه به حال و هوای اتاق شدت نور محیط را کم یا زیاد کنید.

نورپردازی میز ناهارخوری

ناهارخوری

اتاق ناهارخوری به نور روشن تا حد خوبی نیاز دارد تا بتوانید با خیال راحت سر میز شام صحبت کنید و غذا بخورید. برای این منظور نیاز نیست کلی چراغ یا لامپ ال ای دی در این فضا به کار ببرید; در عوض، سعی کنید یک لوستر را مستقیماً در وسط میز ناهارخوری قرار دهید. اگر از ظاهر یک لوستر خوشتان نمی آید، چند چراغ آویز بگیرید و آنها را بالای میز ناهارخوری آویزان کنید.

هنگام نصب چراغ های آویز یا لوستر، به ارتفاع سقف این فضا توجه کنید تا افراد هنگام بلند شدن از سرمیز برخوردی با این وسایل روشنایی نداشته باشند.

kitchen lighting

آشپزخانه

اگر جزیره ای دارید، از آویزهای بالا برای وسط فضا استفاده کنید. از آنجا، روشنایی توکار و روشنایی زیر کابینت (اگر در بودجه باشد) باید بیش از حد کافی باشد.

روشنایی آشپزخانه ممکن است دشوار باشد. زیرا مناطق مختلف این مکان نیاز به نورپردازی های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، شما می خواهید نور روشنی را بر روی جزیره آشپزخانه قرار دهید، اما می خواهید مناطقی از آشپزخانه که اغلب استفاده نمی شود، نور کم تری داشته باشند.

در هرحال به شما پیشنهاد می کنیم تا از چراغ های آویز بالای قسمت جزیره آشپزخانه، چراغ های توکار در سقف آشپزخانه و ریسه های ال ای دی در زیر کابیت ها استفاده نمایید.

ایده نورپردازی برای اتاق خواب

اتاق خواب

در نورپردازی اتاق خواب همه چیز به راحتی و ایجاد آرامش در محیط مربوط می شود، بنابراین بیشتر از رنگ نورهای گرم در فضا استفاده کنید. برای اتاق خواب ها، حالت نورپردازی کاری یا متمرکز را ایجاد کنید (قبلا راجع به آن گفتیم). به این ترتیب می‌توانید با یک لامپ روشن در کنار میز کنار تختتان، در حین استراحت مطالعه کنید و یا با چراغ های روی میز آرایشتان یا دور آینه آن، تصویر دقیق تری از خودتان را جلوی آیینه ببینید.

علاوه بر اتاق نشیمن، اتاق خواب ها نیز مکان مناسبی برای استفاده از کلید های دیمر هستند. با این قابلیت می‌توانید در صورت لزوم، مثلا هنگام تمیز کردن اتاق، نور روشن تر در فضا ایجاد کنید.

ما در این مقاله انواع چراغ‌های مهم برای نورپردازی در خانه ها، گزینه‌های نورپردازی و چند ایده برای نورپردازی درست و کاربردی در اتاق های مختلف یک خانه را به شما معرفی کردیم. اکنون انتخاب با شماست!


اگر در انتخاب چراغ های مناسب برای هر اتاق در خانه خود دچار سردرگمی شدید، با کارشناسان الکترو ولتا تماس بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید