سبد خرید
0
دسته‌بندی‌ محصولات

6 نکته کاربردی برای صرفه جویی در مصرف برق

صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی

در سبک زندگی مدرن امروزی، نور نقشی حیاتی در زندگی ما ایفا می کند. با این حال، مقدار قابل توجهی انرژی نیز مصرف می کند. با به کار گیری روش‌های صرفه ‌جویی در مصرف برق (انرژی)، می‌توانیم اثراتی که آن ها روی محیط زیست می گذارند را کاهش دهیم و در قبوض آب و برق صرفه‌جویی کنیم.

برای صرفه جویی در مصرف برق چه باید کرد؟

در این مقاله، شش نکته ارزشمند برای صرفه جویی در مصرف برق را بررسی خواهیم کرد. این استراتژی های عملی و در عین حال موثر به ما در انتخاب هوشمندانه و استفاده بهینه از انرژی کمک می کند.

استفاده از نور طبیعی

بهره گیری از نور طبیعی

استفاده از نور طبیعی در طول روز می تواند نیاز به منابع نور مصنوعی را کاهش دهد. بنابراین پرده ها را در طول روز بکشید تا نور خورشید فضای شما را روشن کند. همچنین چیدمان مبلمان را به گونه ای در نظر بگیرید که پخش نور طبیعی را در محیط به حداکثر برساند.

علاوه بر این ها، استفاده از رنگ‌های روشن‌ روی دیوارها و سطوح می ‌تواند به بازتاب نورطبیعی در اطراف اتاق کمک کند. بهره گیری از نور طبیعی نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود، بلکه محیطی دلپذیر و خوشایند برای شما ایجاد می کند.  

استفاده از لامپ های ال ای دی

یکی از تاثیرگذارترین تغییراتی که می توانیم ایجاد کنیم، جایگزین کردن تمام لامپ های قدیمی با لامپ های LED است. لامپ‌های ال‌ ای ‌دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ ای سنتی بسیار کم ‌مصرف تر هستند و تا ۸۰ درصد برق کمتری مصرف می‌ کنند. همچنین آنها طول عمر بیشتری دارند و بسیار مقام هستند، همین مسئله باعث کاهش دفعات تعویض و تعمیر این لامپ ها می شود.

در حالی که لامپ های LED ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند; این دو مزیت آن ها، یعنی صرفه جویی در مصرف برق و طول عمر بالا، آنها را به یک سرمایه گذاری ارزشمند تبدیل می کند. بنابراین تمام لامپ های خود را با لامپ های ال ای دی جایگزین کنید و شاهد کاهش مصرف انرژی در خانه یا محل کار خود باشید.

برای خرید انواع لامپ های ال ای دی به دسته بندی لامپ مراجعه نمایید.

تعویض لامپ های قدیمی

نصب کلیدهای سنسور دار و تایمر ها

سنسورهای حرکتی و تایمرها ابزارهای عالی برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی هستند. کلیدهای روشنایی سنسور دار را در فضاهایی  که اغلب در آن ها، چراغ‌ها به طور ناخواسته روشن می ‌مانند، مانند راه پله ها، پارکینگ ها یا گاراژها نصب کنید.

این سنسورها با تشخیص حرکت، چراغ ها را به طور خودکار روشن کرده و زمانی که اتاق خالی است آن ها را خاموش می کنند. به طور مشابه، تایمرها را می توان برای روشنایی در فضای باز یا در اتاق هایی که نیاز به نور برای مدت زمان مشخصی دارند، استفاده کرد. با استفاده از این دستگاه ها، جلوی روشن ماندن بی مورد چراغ ها را می گیرید و همین کار باعث صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه ها می شود.

نورپردازی بهینه

ایجاد روشنایی مناسب هر نقطه از مکان شما با توجه به کارایی آن فضا، به صرفه جویی در مصرف برق کمک می نماید. برای این گونه نورپردازی ها، ابتدا باید هدف هر اتاق و فعالیت هایی که در آن انجام می شود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای اتاق کار از چراغ های رومیزی ولامپ های پر نور با رنگ های روشن استفاده کنید و برای اتاق خواب ها، نورپردازی لایت (نور ملایم) پیاده سازی کنید.

ازاین تکنیک ها برای نورپردازی مناطق خاصی از یک اتاق به جای روشن کردن یکنواخت کل فضا استفاده کنید. به این ترتیب، شما می توانید فقط مناطقی را که به نور نیاز دارند، روشن کنید و انرژی هدر رفته را کاهش دهید.

علاوه بر این، از کلید های دیمردار قابل تنظیم برای سفارشی کردن شدت نور بر اساس نیاز خود استفاده کنید و از استفاده بیش از حد از منابع روشنایی جلوگیری کنید تا انرژی کمتری مصرف شود و مبلغ کمتری برای قبوض برق بپردازید.

نورپردازی اتاق ها به صورت بهینه

استفاده از پروژکتورهای سولار

اگر به دنبال یک راه حل روشنایی برای فضاهای بزرگ همچون کارخانه ها، ورزشگاه ها، ویلاهای شخصی و… میگردید، پروژکتور های ال ای دی را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر میخواهید برای مدت زمان طولانی (تمام ساعات تاریکی هوا) آن ها را روشن نگه دارید و مسئله هزینه مصرف برق این دستگاه ها شما را نگران ساخته است، حتما از پروژکتورهای سولار ال ای دی استفاده نمایید.

به این صورت هم کل فضای مدنظرتان روشن خواهد شد و هم در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد و مبلغ قبض هایتان به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. فقط به این نکته توجه داشته باشید که مکان مورد نظر شما باید در معرض نور خورشید باشد و شما باید صفحه خورشیدی پروژکتور را در جایی قرار دهید که به خوبی نور آفتاب را جذب نماید.

نگهداری و نظافت منظم

نگهداری و تمیز کردن منظم وسایل روشنایی و لامپ ها می تواند کارایی آنها را بهبود بخشد و طول عمر آنها را افزایش دهد. گرد و غبار و خاکی که روی لامپ ها و وسایل انباشته می شود می تواند خروجی نور آن ها را کاهش دهد و به مروراین منابع روشنایی فرسوده و از کار افتاده می شوند.

لامپ ها را با گردگیری منظم آن ها تمیز نگه دارید و هر لامپ آسیب دیده یا ناکارآمد را به سرعت تعویض کنید. علاوه بر این، برای بهینه سازی توزیع نور و به حداقل رساندن اتلاف انرژی، از منابع روشنایی کم مصرف با پخش نور بالا استفاده کنید.

صرفه جویی در مصرف برق

با اجرای این شش نکته ارزشمند برای صرفه جویی در مصرف برق می توانیم اثرات مضر روی محیط زیست را کاهش دهیم و سالانه پول بیشتری برای خودمان ذخیره نماییم. جایگزینی لامپ های قدیمی با لامپ های ال ای دی، استفاده از نور طبیعی، نصب حسگرهای حرکتی و تایمر، بهینه ‌سازی نورپردازی در مناطق مختلف با توجه به کارایی محیط، نصب پروژکتورهای ال ای دی سولار در فضاهای بزرگ و نگهداری از وسایل روشنایی، همگی راه‌های ساده و در عین حال موثر برای صرفه‌جویی در برق هستند.

کلام آخر

بیایید مسئولیت مصرف انرژی خود را بپذیریم و انتخاب هایی آگاهانه داشته باشیم که هم برای محیط زیست و هم به نفع مالی خودمان باشد. به این صورت با هم می توانیم به ساخت آینده ای بهتر کمک کنیم.

فروشگاه الکترو ولتا با سال ها تجربه به شما در انتخاب بهترین کلیدهای دیمر دار، لامپ های ال ای دی (LED 4M، افراتاب و…)، پروژکتورهای سولار و هرگونه تجهیزات روشنایی و الکتریکی که نیاز دارید، کمک خواهد کرد. کافیست از طریق فروشگاه اینترنتی الکترو ولتا به جستجوی تجهیزات مدنظرتان بپردازید و یا به صورت حضوری به شعبه های فروشگاه مراجعه نمایید.


برای استعلام قیمت یا هرگونه سوال دیگری از کارشناسان الکترو ولتا، میتوانید با شماره 22529453-021 تماس بگیرید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید